Lite smartare, lite snyggare men inte dyrare.
2 8 opacity
  • Slideshow
  • Slideshow
  • Slideshow
  • Slideshow

Om plast och plast

Det traditionella materialet för kåpor till pickupbilar är glasfiberarmerad polyesterplast, eller vardagligt bara ”glasfiber”. Det kallas ibland även kompositmaterial eftersom det består av starka fibrer som hålls ihop av plast.
Det är samma material som i nästan alla plastbåtar. Det är starkt, styvt och motståndskraftigt mot det mesta (vatten, kemikalier, solljus, is och kyla). Det är minst lika starkt när det är minus 40 grader. Vid tillverkningen byggs lager på lager tills tillräcklig styrka uppnåtts i hela konstruktionen. Det är lätt att göra lokala förstärkningar där så behövs.
Allt detta ger en dimensionsstabil produkt. Tillverkningen är arbetskrävande, vilket gjort att tillverkningen efterhand flyttats till länder med billigare arbetskraft.

Ett annat material med en helt annan teknik är baserat på termoplaster, typ ABS (akryl-butadien-nitril-styren). Där utgår man från en skiva med bestämd tjocklek. Det finns inga förstärkningsfibrer. Materialet har därför en mycket lägre styvhet. Produktionen sker i en maskin som värmer tills materialet blir mjukt, suger ner det mot en form och kyler det. Det går inte att göra lokala förstärkningar eller sandwichpartier.

Förstärkningar får göras med limning eller svetsning. Stark kyla minskar hållfastheten. Det gör även exponering i solljus. Det är nödvändigt med lack som ett ytskydd. Efter sextio år med plastbåtar brukar det finnas någon i närheten som kan laga en glasfiberprodukt. Det är betydligt svårare att få en ABS-kåpa reparerad om olyckan är framme.

Det bärande argumentet för användning av ABS som material i flakkåpor är att det är återvinningsbart eftersom det är en termoplast som kan smältas ned och användas till något annat. Jag tvivlar på att det blir så i verkligheten. Tjugo kg plastskrot av degraderad kvalitet har för lågt värde för att bekosta demontering av allt som sitter skruvat och limmat. Om man istället bränner upp det får man tillbaka ungefär samma energimängd som finns i en kvarts tank med diesel. Detsamma gäller om man bränner upp en glasfiberkåpa.